Вправи для емоційного розвитку дітей дошкільного віку


Гра «Знайди  м`яч»
Обирається  один  ведучий. Діти  сідають  в  ряд  лицем  до  нього. За  спинами  передається  невеликий  м’ячик  або  інший  предмет. По  виразу  обличчя  та  пози  ведучий  повинен  вгадати,  у  кого  м’ячик. Передача  м’яча  припиняється  після  сигналу.
Гра «Мімічна  гімнастика»
Дитині  пропонується  виконати  ряд  вправ  для  мімічних  м`язів  обличчя. Наморщити  чоло, підняти  брови (подив). Розслабитися. Залишити  чоло  гладким   протягом  однієї  хвилини. Зсунути  брови, нахмуритися (серджуся). Розслабити-ся. Повністю  розслабити  брови, закотити  очі (а  мені  все одно – байдужість). Розширити  очі, рот  відкритий, руки  стиснуті  в  кулаки, все  тіло  напружене ( страх, жах). Розслабитися. Розсла-бити  повіки, чоло, щоки ( лінь, хочеться  дрімати). Розширити  ніздрі, зморщити  ніс (огида, вдихаю  неприємний  запах). Роз-слабитися. Стиснути  губи, примружити  очі ( презирство). Розслабитися. Посміхнутися, підморгнути (весело, ось  я  який!).
Гра «Чарівний  мішечок»
Перед  грою  потрібно  обговорити  з  дитиною який  у  неї  настрій, що  вона  відчуває,  може  ображена на  когось. Далі  дитині  пропонують  скласти  у  чарівний  мішечок  всі  негативні  емоції: злість, образу, сум. Цей  мішечок  з  усім  поганим, що  в  ньому  єсть, викидається. Можна  запропонувати  дитині  самій  викинути  мішечок. Добре, якщо  дорослий  теж  покладе  в  цей  мішечок  свої  негативні  емоції.
Можна  використати  ще  один  «чарівний»  мішечок,  з  якого  дитина  дістане  ті  позитивні  емоції,  які  вона  хоче.
Гра «Малюємо  емоції  пальцями»
Дитині  пропонується  намалювати  свої  емоції  пальцями. Для  цього  потрібно  використовувати  баночки  з  гуашевою  фарбою. Можна  намалювати  свій  настрій  за  допомогою  пальців.
Гра «Різнокольорова  вода»
Дитині  пропонується розфарбувати  воду  в  різні  кольори. Запитайте  в  дитини, як  зробити  «сердиту  воду», «добру», «веселу». Можна  розфарбовувати  воду  в  найрізноманітніші  настрої. Покажіть  дитині, як  можна  за  допомогою  однієї  і  тієї  ж  фарби  отримати  різні  відтінки  і  як  при  цьому  зміниться  «настрій» води. Наприклад, чорна  вода була  «сердитою», а  сіра  стала  вже  «задумливою».
Гра «Крижинки»
Гра  являється  продовженням  попередньої  гри. Вона  дуже  швидкоплинна, але  напрочуд  гарна. Заморозьте  в  холодильнику  розфарбовану  дитиною  воду, а  потім  розбийте  різнокольорові  крижинки  на  дрібні  шматочки. Спробуйте  викласти  візерунок  з  крижаної  мозаїки. Згадайте, який  настрій  був  у  розфарбованої  води. А  який  став  у  отриманого  візерунка?
Гра «Настрій»
Діти  сидять  в  кругу  і  перекидають  друг  другу  м’яч. Ведучий  кидає  його  одному  з  дітей  і  називає  будь-який настрій  або  емоцію. Дитина  повертає  м’яч  і  називає  протилежний  настрій. Наприклад:
Веселий – сумний
Добрий – злий
Теплий – холодний
Ясний – темний
Гра «Музика та  емоції»
Прослухавши  музичний  уривок, діти  описують  настрій  музики: весела – сумна, задоволена – сердита, смілива – боязлива, бадьора – втомлена, тепла – холодна.
Гра «Малюємо  настрій  музики»
Після  прослуховування  та  обговорення  характеру  і  настрою  музики  можна  запропонувати  дітям намалювати  її.
Вправа «Зображення  емоції»
Дорослий  показує  дітям  картинки  із  зображенням  емоцій: радість, сум, подив, злість,страх, сором, цікавість.
Завдання дітей – визначити,  яке  почуття  виражає  картинка. Потім  дорослий  пропонує зобразити  дітям  кожну  з  емоцій.
Вправа «Вгадай  емоцію»
На  столі  картинкою  вниз  викладаються  схематичні  зображення   емоцій. Діти  по  черзі  беруть  будь-яку  картинку  не показуючи  її  іншим. Завдання  дитини – за  схемою  вгадати  емоцію, настрій  і  зобразити  її  за  допомогою  міміки, пантоміміки, голосових  інтонацій.
Інші  діти-глядачі  повинні  визначити, яку  емоцію  переживає, зображує  дитина.
Вправа «На  що  схожа  емоція»
Дітям пропонується  повідати  іншим  про  якусь  емоцію: її  можна  намалювати, можна  порівнювати  з  яким-небудь  кольором, твариною, станом, можна  показати  її  в  рухах – усе  залежить  від  фантазії  і  бажання  дитини.
Вправа «Подивимось  один  на  одного»
Діти  розбиваються  на  пари, беруться  за  руки. Ведучий  пропонує: «Дивлячись  тільки  в  очі  і  тримаючись  за  руки, спробуй  мовчки  передати  різні  емоції: «Я  смутний, допоможи  мені!», «Мені  весело, пограймо!», «Я  не  хочу  з  тобою  дружити!» Потім  діти  обговорюють, у  якому  випадку  яка  емоція  передавалася  і  сприймалася.
Вправа «Тигр  на  полюванні»
Дорослий – тигр. За  ним  стають  тигренята. Тигр  навчає  дітей  полювати. Тигренята  повинні  наслідувати  рухи  і  не  вискакувати  попереду  тигра, інакше  отримають  ляпанець. Тигр  дуже  повільно  виставляє  вперед  одну  ногу  з  п’яти  на  носок – витягає  одну  пазуристу  лапу, потім  виставляє  другу  ногу, другу  лапу, підгинає  голову, вигинає  спину  і  повільно  й  обережно  крадеться  до  здобичі. Зробивши  5-6 стрибків, він  групується, притискує  до  грудей «лапу», голову, присідає, готуючись  до  вирішального  стрибка, і різко  стрибає, видаючи  голосний  клич: «Ха!». Тигренята  роблять  усе  це  з  ним  одночасно.
Вправа «Скажи, як я»
Дітям  пропонується  прослухати  уривки  із  знайомих  віршів  і  визначити  їх  тембровий  відтінок, відповівши  на  питання: «Яким  голосом  я  прочитала? Чому?». Потім  виразно  прочитати  уривок, наслідуючи  мову  вихователя.
Ускладнення:
1.Підібрати  піктограму, що  відповідає  емоційному  забарвленню  вірша
2. Передати  емоції  за  допомогою  міміки, пантоміміки, наслідуючи  виразні  рухи  вихователя.
Вправа «Який (яка) я»
Дорослий  пропонує дітям  висловити  свій  емоційний  стан, своє  самопочуття  за  допомогою  епітетів  та  порівнянь.
Наприклад: я  веселий  та  грайливий, як  літній  дощик; я  задоволена,  як  кішечка  на  сонечку.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Особливості розвитку емоційної сфери дошкільника

Батькам на замітку

Вчені про емоції дітей дошкільного віку